W międzynarodowym badaniu
PISA (Programme for
International Student Assessment), które sprawdza umiejętności i wiedzy 15-latków, polscy gimnazjaliści
dołączyli do swoich rówieśników, z tych europejskich krajów, które od lat
wykazują się najlepszym kształceniem matematycznym. Badania prowadzone są od 2000r. wśród młodzieży z ponad 60 krajów
zrzeszonych w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Na początku
nasze wyniki nie były satysfakcjonujące, jednak w każdej kolejnej edycji rezultaty
było coraz lepsze. W 2012 r. wyniki
polskich uczniów znacznie wzrosły. Skala tego wzrostu jest niespotykana w
historii PISA. Uplasowaliśmy się w ścisłej czołówce, wyprzedzają nas tylko
Liechtenstein, Szwajcaria, Holandia, Estonia i Finlandia, kraje, w których od
lat jest wysoki poziom nauczania. Porównując nakłady finansowe na edukację w
tych krajach i w porównaniu z Polską, stosunkowo niewielką populację – nasze
wyniki są naprawdę imponujące. Ten sukces zawdzięczamy żmudnej i systematycznej
pracy, wykonywanej niezależnie od niedostatków finansowych w polskich szkołach.
Warto również zaznaczyć, że udało nam się znacząco zmniejszyć z
6,8% do 3,3% odsetek uczniów najsłabszych, a także zwiększyć odsetek uczniów
najlepszych – z 2,3% do 5%.
Wyniki egzaminów zewnętrznych 2013 porajskich
gimnazjalistów świetnie wpisują się we wnioski z badań PISA. I nie mam tutaj na
myśli „surowych” wyników procentowych, które zazwyczaj porównujemy mówiąc o
egzaminach ale o Edukacyjnej Wartości Dodanej, pozwala w znacznym stopniu
„oczyścić” surowy wynik egzaminacyjny z wpływu czynników indywidualnych i
środowiskowych, na które szkoła nie ma skutecznego wpływu. Obraz nauczania widziany tylko przez pryzmat wyników
egzaminów końcowych jest niepełny a często też niesprawiedliwy, ponieważ wyniki
egzaminacyjne uczniów zależą od wielu czynników niezależnych od szkoły takich
jak potencjał uczniów, warunki domowe czy stan zdrowia. Z pomocą w wyznaczeniu
realnych postępy uczniów przychodzi właśnie metoda Edukacyjnej Wartości Dodanej,
czyli zestaw technik statystycznych pozwalających zmierzyć wkład szkoły w
wyniki nauczania. Na poziomie interpretacji EWD jest miarą efektywności
nauczania w danej szkole. Aby można było ją zastosować, potrzebne są wyniki na
początku nauki w gimnazjum, czyli wyniki sprawdzianu szóstoklasisty, i na jej
zakończenie, czyli wyniki egzaminów gimnazjalnych. Z tego też względu nie
możemy obiektywnie ocenić przyrostu wiedzy gimnazjalistów z języków obcych, ponieważ
szóstoklasiści dopiero w 2015r. będą pisać sprawdzian z tego zakresu.
W przypadku informowania o wynikach egzaminacyjnych
kluczowe są dwie sprawy: możliwość określenia wartości indywidualnego wyniku,
czyli możliwość porównania wyniku ze średnim
wynikiem w populacji zdających oraz możliwość dokonania porównań między latami.
Takie możliwości daje nam kolejne narzędzie statystyczne, czyli skala 100/15 - standardowa
skala o średniej 100 i odchyleniu standardowym 15. Skala 100/15 pozwala łatwo
interpretować wynik ucznia w kategoriach tego, na ile lepiej lub gorzej napisał
on egzamin, w porównaniu do innych zdających w danym roku. Wyniki EWD również
podaje się w tej właśnie skali, co z kolei pozwala porównać efektywność
nauczania w kolejnych latach. To tyle teorii, pora przejść do konkretów a
mianowicie do wyników jakie porajscy gimnazjaliści uzyskali w tym roku na
egzaminie gimnazjalnym w części humanistycznej i matematyczno- przyrodniczej.
W części humanistycznej uczniowie
Gimnazjum w Poraju uzyskali dodatnie EWD
- +3,4, czyli wyniki egzaminów były powyżej oczekiwanego oraz wyżej średniego
wyniku, biorąc pod uwagę wyniki całej populacji. Poszczególne klasy również
uzyskały dodatnie EWD, najwyższe EWD uzyskała klasa C - +4,7, nieco niższą
uzyskała klasa D- +3,6, natomiast klasy A i B uzyskały porównywalne wyniki, klasa
A - +2,3, a klasa B- +2,9, co z kolei dowodzi, że jakość nauczania we
wszystkich klasach jest podobna. Porównując EWD roczników 2012 i 2013, w tym
roku uczniowie naszej szkoły uzyskali EWD wyższe o 2,1 (w roku 2012 EWD szkoły
wynosiło +1,3), czyli praca w czasie nauki gimnazjum przyniosła rezultaty
lepsze niż w latach ubiegłych.
W części
matematyczno-przyrodniczej szkoła również uzyskała dodatnie EWD - +2,0, czyli
uczniowie uzyskali wyniki średni, biorąc pod uwagę wyniki uczniów w całej
Polsce oraz powyżej oczekiwanego. W tej części egzaminu również wszystkie klasy uzyskały dodatnie EWD,
najwyższe EWD uzyskała klasa D - +3,8, druga w kolejności była klasa B- +2,6,
nieco niższe EWD uzyskała klasa C- +1,9, natomiast klasa A osiągnęła EWD +0,3. Porównując
EWD roczników 2012 i 2013, w tym roku uczniowie naszej szkoły uzyskali EWD wyższe
o 2,7 (w roku 2012 EWD szkoły wynosiło -0,7), czyli praca w czasie nauki
gimnazjum przyniosła rezultaty wyższe od oczekiwanych.
Wynik egzaminacyjny
i wskaźnik EWD to miary komplementarne, łącznie dają pełniejszą informację
o szkole. Konsekwencją tego, że uwzględniamy zarówno wynik
egzaminacyjny jak i wskaźnik EWD jest sposób pokazywania wyniku szkoły –
pozycja szkoły prezentowana jest w układzie współrzędnych. Oś pozioma
oznacza średni trzyletni wynik egzaminacyjny szkoły, a oś pionowa
symbolizuje trzyletnią EWD szkoły.
część humanistyczna
Wskaźniki obliczone na
podstawie danych egzaminacyjnych z lat 2011-2013.
Liczba zdających, których wyniki uwzględniono w analizie: 199.
Liczba zdających, których wyniki uwzględniono w analizie: 199.
Gimnazjum o wysokich wynikach egzaminacyjnych i wysokiej efektywności
nauczania.
część matematyczno-przyrodnicza
Wskaźniki obliczone na
podstawie danych egzaminacyjnych z lat 2011-2013.
Liczba zdających, których wyniki uwzględniono w analizie: 221.
Liczba zdających, których wyniki uwzględniono w analizie: 221.
Gimnazjum o
średnich wynikach egzaminacyjnych ale dodatniej efektywności nauczania.
Biorąc pod uwagę dane
liczbowe można powiedzieć, że EWD osiągnięte przez naszych uczniów na egzaminie
2013 w obydwóch częściach jest dodatnie, czyli wyniki są wyższe od
przewidywanych, a dodatkowo wyższe niż w ubiegłym roku, co oznacza, że
uczniowie poczynili większe postępy w nauce niż ich koledzy i koleżanki zdający
egzamin w ubiegłym roku. Natomiast patrząc na położenie elips, które obrazują pozycja
szkoły w układzie współrzędnych z całą odpowiedzialnością można stwierdzić, że Gimnazjum
w Poraju jest szkołą sukcesu!
Justyna
Białas
Nauczyciel
Gimnazjum w Poraju.
Źródła:
http://gwo.pl/pisa-m2807
http://www.ibe.edu.pl/pl/o-instytucie/aktualnosci/293-pisa-2012-wyniki
http://gimnazjum.ewd.edu.pl/
http://elipsy.ewd.edu.pl/
http://gwo.pl/pisa-m2807
http://www.ibe.edu.pl/pl/o-instytucie/aktualnosci/293-pisa-2012-wyniki
http://gimnazjum.ewd.edu.pl/
http://elipsy.ewd.edu.pl/