poniedziałek, 6 stycznia 2014

Wyniki EWD porajskich gimnazjalistów potwierdzają dane z raportu PISA.


W międzynarodowym badaniu PISA (Programme for International Student Assessment), które sprawdza umiejętności i wiedzy 15-latków, polscy gimnazjaliści dołączyli do swoich rówieśników, z tych europejskich krajów, które od lat wykazują się najlepszym kształceniem matematycznym. Badania prowadzone są od 2000r. wśród młodzieży z ponad 60 krajów zrzeszonych w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Na początku nasze wyniki nie były satysfakcjonujące, jednak w każdej kolejnej edycji rezultaty było coraz lepsze. W 2012 r. wyniki polskich uczniów znacznie wzrosły. Skala tego wzrostu jest niespotykana w historii PISA. Uplasowaliśmy się w ścisłej czołówce, wyprzedzają nas tylko Liechtenstein, Szwajcaria, Holandia, Estonia i Finlandia, kraje, w których od lat jest wysoki poziom nauczania. Porównując nakłady finansowe na edukację w tych krajach i w porównaniu z Polską, stosunkowo niewielką populację – nasze wyniki są naprawdę imponujące. Ten sukces zawdzięczamy żmudnej i systematycznej pracy, wykonywanej niezależnie od niedostatków finansowych w polskich szkołach. Warto również zaznaczyć, że udało nam się znacząco zmniejszyć z 6,8% do 3,3% odsetek uczniów najsłabszych, a także zwiększyć odsetek uczniów najlepszych – z 2,3% do 5%.

Wyniki egzaminów zewnętrznych 2013 porajskich gimnazjalistów świetnie wpisują się we wnioski z badań PISA. I nie mam tutaj na myśli „surowych” wyników procentowych, które zazwyczaj porównujemy mówiąc o egzaminach ale o Edukacyjnej Wartości Dodanej, pozwala w znacznym stopniu „oczyścić” surowy wynik egzaminacyjny z wpływu czynników indywidualnych i środowiskowych, na które szkoła nie ma skutecznego wpływu. Obraz nauczania widziany tylko przez pryzmat wyników egzaminów końcowych jest niepełny a często też niesprawiedliwy, ponieważ wyniki egzaminacyjne uczniów zależą od wielu czynników niezależnych od szkoły takich jak potencjał uczniów, warunki domowe czy stan zdrowia. Z pomocą w wyznaczeniu realnych postępy uczniów przychodzi właśnie metoda Edukacyjnej Wartości Dodanej, czyli zestaw technik statystycznych pozwalających zmierzyć wkład szkoły w wyniki nauczania. Na poziomie interpretacji EWD jest miarą efektywności nauczania w danej szkole. Aby można było ją zastosować, potrzebne są wyniki na początku nauki w gimnazjum, czyli wyniki sprawdzianu szóstoklasisty, i na jej zakończenie, czyli wyniki egzaminów gimnazjalnych. Z tego też względu nie możemy obiektywnie ocenić przyrostu wiedzy gimnazjalistów z języków obcych, ponieważ szóstoklasiści dopiero w 2015r. będą pisać sprawdzian z tego zakresu.

W przypadku informowania o wynikach egzaminacyjnych kluczowe są dwie sprawy: możliwość określenia wartości indywidualnego wyniku, czyli możliwość porównania wyniku ze średnim wynikiem w populacji zdających oraz  możliwość dokonania porównań między latami. Takie możliwości daje nam kolejne narzędzie statystyczne, czyli skala 100/15 - standardowa skala o średniej 100 i odchyleniu standardowym 15. Skala 100/15 pozwala łatwo interpretować wynik ucznia w kategoriach tego, na ile lepiej lub gorzej napisał on egzamin, w porównaniu do innych zdających w danym roku. Wyniki EWD również podaje się w tej właśnie skali, co z kolei pozwala porównać efektywność nauczania w kolejnych latach. To tyle teorii, pora przejść do konkretów a mianowicie do wyników jakie porajscy gimnazjaliści uzyskali w tym roku na egzaminie gimnazjalnym w części humanistycznej i matematyczno- przyrodniczej.

W części humanistycznej uczniowie Gimnazjum w Poraju  uzyskali dodatnie EWD - +3,4, czyli wyniki egzaminów były powyżej oczekiwanego oraz wyżej średniego wyniku, biorąc pod uwagę wyniki całej populacji. Poszczególne klasy również uzyskały dodatnie EWD, najwyższe EWD uzyskała klasa C - +4,7, nieco niższą uzyskała klasa D- +3,6, natomiast klasy A i B uzyskały porównywalne wyniki, klasa A - +2,3, a klasa B- +2,9, co z kolei dowodzi, że jakość nauczania we wszystkich klasach jest podobna. Porównując EWD roczników 2012 i 2013, w tym roku uczniowie naszej szkoły uzyskali EWD wyższe o 2,1 (w roku 2012 EWD szkoły wynosiło +1,3), czyli praca w czasie nauki gimnazjum przyniosła rezultaty lepsze niż w latach ubiegłych.

W części matematyczno-przyrodniczej szkoła również uzyskała dodatnie EWD - +2,0, czyli uczniowie uzyskali wyniki średni, biorąc pod uwagę wyniki uczniów w całej Polsce oraz powyżej oczekiwanego. W tej części egzaminu  również wszystkie klasy uzyskały dodatnie EWD, najwyższe EWD uzyskała klasa D - +3,8, druga w kolejności była klasa B- +2,6, nieco niższe EWD uzyskała klasa C- +1,9, natomiast klasa A osiągnęła EWD +0,3. Porównując EWD roczników 2012 i 2013, w tym roku uczniowie naszej szkoły uzyskali EWD wyższe o 2,7 (w roku 2012 EWD szkoły wynosiło -0,7), czyli praca w czasie nauki gimnazjum przyniosła rezultaty wyższe od oczekiwanych.

Wynik egzaminacyjny i wskaźnik EWD to miary komplementarne, łącznie dają pełniejszą informację o szkole. Konsekwencją tego, że uwzględniamy zarówno wynik egzaminacyjny jak i wskaźnik EWD jest sposób pokazywania wyniku szkoły – pozycja szkoły prezentowana jest w układzie współrzędnych. Oś pozioma oznacza średni trzyletni wynik egzaminacyjny szkoły, a oś pionowa symbolizuje trzyletnią EWD szkoły.

część humanistyczna

Wskaźniki obliczone na podstawie danych egzaminacyjnych z lat 2011-2013.
     Liczba zdających, których wyniki uwzględniono w analizie: 199.


Gimnazjum o wysokich wynikach egzaminacyjnych i wysokiej efektywności nauczania.
 

 część matematyczno-przyrodnicza

Wskaźniki obliczone na podstawie danych egzaminacyjnych z lat 2011-2013.
     Liczba zdających, których wyniki uwzględniono w analizie: 221.



Gimnazjum o średnich wynikach egzaminacyjnych ale dodatniej efektywności nauczania.

Biorąc pod uwagę dane liczbowe można powiedzieć, że EWD osiągnięte przez naszych uczniów na egzaminie 2013 w obydwóch częściach jest dodatnie, czyli wyniki są wyższe od przewidywanych, a dodatkowo wyższe niż w ubiegłym roku, co oznacza, że uczniowie poczynili większe postępy w nauce niż ich koledzy i koleżanki zdający egzamin w ubiegłym roku. Natomiast patrząc na położenie elips, które obrazują pozycja szkoły w układzie współrzędnych z całą odpowiedzialnością można stwierdzić, że Gimnazjum w Poraju jest szkołą sukcesu!

Justyna Białas

Nauczyciel Gimnazjum w Poraju.