środa, 17 maja 2017

Trzecioklasiści w Warszawie

Tradycją Gimnazjum im. Kazimierza Górskiego w Poraju jest majowa wycieczka trzecioklasistów do Warszawy, pod opieką wychowawców p. Agnieszki Ryczek, p. Iwony Pelki i p. Justyny Białas. Program dwudniowej wycieczki był dość napięty, więc musieliśmy wyjechać już o 6 rano ale podróż przebiegła nam „śpiewająco”, i to dosłownie. Zanim dotarliśmy do stolicy, zatrzymaliśmy się w Wilanowie. Najpierw wybraliśmy się na krótki spacer po przepięknych ogrodach królewskich, a następnie udaliśmy się do Muzeum Pałacu Króla Jana III. Nie było to jednak typowe zwiedzanie komnat królewskich i słuchanie opowieści przewodnika, tylko warsztaty multimedialne pt. „Opowiem o królu”. Otrzymaliśmy szlacheckie stroje i rekwizyty, a naszym zadaniem było stworzenie filmowej relacji z wizyty w pałacu w Wilanowie i wzbogacenie legendy o królu Janie III o własną opowieść o tym wyjątkowym miejscu.
Niestety mimo zapewnień synoptyków o pięknej, słonecznej pogodzie, Warszawa przywitała nas zachmurzonym niebem i deszczem. W związku z tym naszym pierwszym punktem wycieczki było Muzeum Powstania Warszawskiego. Muzeum mieści się w dawnej elektrowni tramwajowej, zabytku architektury przemysłowej z początku XX w. Aranżacja wnętrza i wykorzystanie efektów multimedialnych przybliżają powstańczą rzeczywistość. Wytyczona trasa przedstawia chronologię wydarzeń i prowadzi przez poszczególne sale tematyczne. Na ścianach wyryte jest kalendarium Powstania, a dobiegające z niego brzmienie bijącego serca symbolizuje życie Warszawy w roku czterdziestym czwartym. Tym razem naszym zadaniem było zebranie kartek z kalendarza, na których był dokładnie opisanym każdy dzień powstania.
Ku naszemu zadowoleniu po wyjściu z muzeum pogoda zdecydowanie się poprawiła, deszcz przestał padać i wreszcie zaczęło świecić słońce, zatem udaliśmy się na spacer do Łazienek Królewskich, letniej rezydencji ostatniego króla Rzeczypospolitej Stanisława Augusta, której najważniejszym punktem jest na pałac Na Wyspie. Ogrody królewskie zachwyciły nas zielenią i kolorowymi kwiatami, alejkami przechadzały się pawie, po wodzie pływały kaczki a wiewiórki domagały się od nas orzechów! Na zakończenie pierwszego dnia udaliśmy się na trzydzieste piętro Pałacu Kultury i Nauki, aby podziwiać panoramę stolicy, i trzeba przyznać, że zrobiła ona nas ogromne wrażenie.
Drugi dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania gmachu Telewizji Polskiej. Poznaliśmy tajniki pracy w telewizji „od kuchni”, odwiedziliśmy reżyserkę, halę, która przygotowywana była do nagrania „Petersburskiego Music Show” oraz studio programu „Pytanie na śniadanie”. Mogliśmy się poczuć jak prawdziwi celebryci robiąc sobie na pamiątkę wspólne zdjęcie „na ściance”. Odwiedziliśmy również muzeum telewizji, gdzie mogliśmy zobaczyć kamery, urządzenia do montażu, sklejarke do taśmy filmowej sprzed pół wieku, zdjęcia gwiazd, związanych przez wiele lat ze „szklanym ekranem”, takich jak Adam Hanuszkiewicz, Kalina Jędrusik, czy Jacek Woszczerowicz, oraz słynne pacynki z programów dla dzieci: Kulfona, Monikę, Jacka i Agatkę.
Po południu udaliśmy się na spacer po Starym Mieście, oczywiście pod opieką przewodnika, który opowiadał nam historię odwiedzanych miejsc oraz warszawskie legendy. Rozpoczęliśmy od Kolumny Zygmunta III Wazy, następnie udaliśmy się do Katedry św. Jana, na Starówce zrobiliśmy sobie zdjęcie z warszawską Syrenką, minęliśmy Barbakan, zobaczyliśmy pomnik Małego Powstańca oraz Jana Kilińskiego i wróciliśmy pod Kolumnę.
Nie było jednak czasu na odpoczynek, bo czekał nas ostatni punkt wycieczki, którym było zwiedzanie Zamku Królewskiego, rezydencji królewskiej, miejsca obrad sejmu, centrum administracyjnym i kulturalnym kraju. Początki Zamku Królewskiego sięgają XIV w., rozbudowywany w XVI i XVII w. za czasów Zygmunta III Wazy, w drugiej połowie XVIII w. artyści zatrudnieni przez Stanisława Augusta (Jan Christian Kamsetzer, Marcello Bacciarelli, Dominik Merlini) przebudowali wnętrza komnat, tworząc Apartamenty: Wielki i Królewski. To tutaj 3 maja 1791 roku uchwalono Konstytucje, pierwszą w Europie a drugą na świecie. Niestety we wrześniu 1939 r. Zamek został zbombardowany, jednak muzealnicy, pod kierunkiem prof. Stanisława Lorentza, zdołali uratować niektóre elementy wystroju wnętrz i dzieła sztuki. We wrześniu 1944 r. Zamek został wysadzony przez wojska niemieckie. W 1971 roku podjęto decyzję o odbudowie, którą udało się dokończyć dzięki ofiarności społecznej i w 1984 roku udostępniono zwiedzającym zrekonstruowane wnętrza. Komnaty i apartamenty zamku zrobiły na nas ogromne wrażenie, przepiękne meble, zdobienia, rzeźby i obrazy, wśród których mogliśmy podziwiać dzieła Jana Matejki ("Konstytucja 3 Maja 1791", "Rejtan. Upadek Polski") oraz Rembrandta van Rijna ("Dziewczyna w ramie obrazu", „Uczony przy pulpicie”). Jest to niewątpliwie jedno z tych miejsc, które koniecznie trzeba odwiedzić! Na koniec naszej wycieczki przespacerowaliśmy się Karkowskim Przedmieściem, mijając Pałac Prezydencki i pomnik Adama Mickiewicza.
To były bardzo intensywne dwa dni, mimo całodniowego zwiedzania i tak pozostało mnóstwo miejsc i rzeczy do zobaczenia ale przecież musi coś zostać na kolejną wycieczkę. Zmęczeni ale pełni wrażeń wróciliśmy do Poraja przed 22.JB