czwartek, 16 czerwca 2016

Wycieczka w Pieniny

30 maja 2016 r. klasy pierwsze wybrały się na dwudniową wycieczkę w Pieniny wraz ze swoimi opiekunami - p. Marzeną Kozak - Sobotą, p. Marią Sawicką, p. Dagmarą Superson - Kosztyłą, p. Rafałem Polegajem).
         Pierwszym punktem naszej wycieczki był Kościół św. Michała Archanioła w Dębnie. Budowla ta została wzniesiona w XIII w. ,dlatego architektura wnętrza jest typowo gotycka. Ten zabytek został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO i nadal działa jako czynna parafia. Następnie zobaczyliśmy w Niedzicy na jeziorze Czorsztyńskim zaporę, która jest najwyższą w Polsce zaporą ziemną z centralnym uszczelnieniem glinowym. Później czekała nas wyczerpująca, ale za to bardzo ekscytująca wędrówka. Weszliśmy na Trzy Korony, czyli najwyższy szczyt Pienin Środkowych (982 m n.p.m.). Górale mówią, że masyw składa się z wysokiej Kaśki, kudłatej Zośki oraz grubej Maryśki. Na samym szczycie mogliśmy podziwiać naprawdę piękne widoki. Po tej solidnej wyprawie zakwaterowaliśmy się w pensjonacie „Kazik” w Nowych Maniowach i skonsumowaliśmy obiad w pobliskiej restauracji. Po całym dniu pełnym przygód udaliśmy się na odpoczynek.
Następnego dnia po śniadaniu zabraliśmy swoje rzeczy i wyruszyliśmy do wozowni, w której mogliśmy zobaczyć pojazdy pochodzące z lat 1900 – 1939 i znajdującego się obok, legendarnego, Zamku Dunajec w Niedzicy. Wnętrza średniowiecznej budowli wzniesionej już w XIV w. były warte uwagi. Wokół warowni krąży wiele ciekawych pogłosek o księciu Bolesławie i jego małżonce Brunhildzie. Budowla była strażnicą węgierską i graniczyła z Polską. Później wybraliśmy się na kolejną wędrówkę. Tym razem podziwialiśmy wąwóz Homole. W rezerwacie najbardziej zachwycił nas potok Kamionka i jego, zapierające dech w piersiach, kaskady. Po godzinnym spacerze poszliśmy na pyszny obiad. Następnie wjechaliśmy kolejką górską na sam szczyt Palenicy. Widok był cudowny. Kiedy zjechaliśmy z powrotem, mieliśmy półgodzinną przerwę, w ciągu której wielu z nas delektowało się lodami. W ramach pożegnania z Pieninami przeszliśmy się promenadą nad rzeką Grajcarek.
         Myślę, że każdy z nas będzie miło wspominał tę wycieczkę, podczas której zobaczyliśmy tak wiele pięknych widoków.